Montaj cu VHS-uri...Primele reportaje...Primul direct.

Posted by Autor ClaSteLi On 20.5.09

Nu stiu cati dintre voi va mai amintiti prima mea emisiune, in direct, undeva, prin 1991. La acea vreme, Cinemar emitea noaptea, la incheierea emisiunii TVR si era receptionat in cinci judete - Maramures, Satu Mare, Bistrita, Salaj, Bihor. Virusul televiziunii ma piscase deja, eram - pe de o parte - extaziat sa il vad pe George Pletea atat de dezinvolt in emisiunea lui (cea de vineri seara) pe de alta parte as fi vrut sa incerc si eu! Mica familie Cinemar de atunci m-a primit extraordinar de bine, in foarte scurt timp m-am simtit acasa. Practic nu erau foarte multe de facut in studio in acea perioada. Pe moment "functionam" ca si reporter/redactor si incepusem sa bat Maramuresul si Satu Mare cu Paul Catalin ca si coleg si operator in cautare de subiecte pentru stiri.

Am sa fac o paranteza, unul dintre reportajele de inceput a avut loc undeva in Maramuresul istoric, cred ca prin Moisei sau Viseu de Sus. Era ceva inedit, fusesem anuntati ca un tren intrase intr-un ARO, erau morti...un dezastru. Asa ca am suit cu Paul Catalin in masina (Dacia) si dusi am fost; am ajuns destul de repede. Paul si-a luat cadrele de la locul accidentului - cadavrele fusesera ridicate de acolo. Din cate imi amintesc, murisera patru pasageri si singurul care supravietuise era soferul. Da, intr-adevar tragedie...Am ajuns pe urma la morga si am intrat sa luam un interviu celui care facea autopsia - imbalsamator cred ca era, ca medic legist in satul ala in nici un caz. Am incercat pe cat posibil sa evit privelistea dezolanta de pe masa pe toata perioada interviului - era prima data cand vedeam asa ceva. Nu mi s-a facut rau, dar nici in apele mele nu eram. Lovitura cea mare mi-a fost data, socant, la finalul interviului. Cand Paul isi strangea cabluri, becuri, camera, tipul se apucase sa trepaneze craniul si, extrem de dezinvolt, izbea occipitalul de marginea metalica a mesei ca sa poata scoate creierul afara. Mie mi se lipisera ochii acolo si am auzit ca prin vis intrebarea : "Si ce film dati sambata seara?"Sincer, nu-mi amintesc ce am balmajit, dar stiu ca am iesit in cea mai mare viteza...A fost una din marile lectii de realitate pe care Cinemarul mi le-a oferit pe parcursul anilor.

Sa revenim insa la lucruri mai amuzante! Serii de reportaje facute pe orice fel de teme, important era sa aducem stiri care sa fie montate de George Pletea si sa fie emise in timpul noptii. Doamne, cata libertate a existat atunci! Auzeam ca se intampla ceva - oriunde in Maramures sau in judetele din jur, eram acolo. Timpul liber ni-l petreceam la Gradina de vara de langa Planetariul din Baia Mare - Festingher, cum ii spunea. A devenit, peste ani, locul preferat al Cinemaristilor. Imi amintesc de cate ori mai aparea Florescu acolo injurandu-ne de toate penele!

Invatasem ce inseamna un desfasurator, time-code, promo si alti zeci de termeni specifici, practic imi faceam ucenicia in cea mai frumoasa meserie din lume. Nu stiu cum am ajuns sa imi doresc sa fac o emisiune in direct. Nu aveam pic de curaj pentru asta, habar nu aveam ce as fi spun dar ideea a aparut pe nesimtite. Am vorbit cu Paul Catalin - care s-a dovedit foarte receptiv la tampeniile mele. Oricum eram amandoi total lipsiti de talent si de "dezinvoltura" de direct, asa ca am cerut sfatul - si ajutorul - Maestrului George Pletea. Georgica facuse teatru de papusi, avea dictie, era extraordinar de dezghetat in fata camerei, asa ca sfaturile lui nu aveau cum sa ne dauneze. Am primit de la el cateva casete VHS cu muzica "de pe vremuri" - preferata lui George si a mea, italo - cateva "camere invizibile" furate de la RTL sau mai stiu eu de unde, facusem desfasuratorul...putea veni seara cea mare! Tot ce aveam de facut era sa...prezentam si sa incercam sa fim haiosi, ne gandeam noi.

In asteptarea lui George, nu pot sa nu il aduc in vorba pe Tibi Czompa, care era pe-atunci cameraman. Maghiar (oh, really?) Tibi era un tip plinut extraordinar de calm si, dupa spusele lui Adi Mic, avea doua viteze. Incet si pe loc. Daca ii dadeai ceva de facut, puteai fi sigur ca avea sa fie facut...in cateva zile sau saptamani. Sunt convins ca el a fost cel care a inventat moda pantalonilor lasati sub chiloti, dupa care s-au luat toti bad madafaka de prin State.

As vrea sa mentionez ca in acea perioada Cinemarul nu avea o masa de montaj propriu-zisa. Toate materialele erau pe casete VHS si montajul se facea la "rece" cu un player si un recorder. George era un maestru al acelui tip de montaj. Mie, la inceput, oricat as fi numarat "1..2..3", tot nu imi ieseau "lipiturile" cum ar fi trebuit. Materialele pentru emisiuni de divertisment erau inregistrate de pe "satelit" (MTV, RTL, etc) de catre Calin Balasfi, Sandu Vlasin, George...Toate fundalurile muzicale erau pe casete audio normale - majoritatea ale lui Balasfi. Si, bineinteles, emisia se facea de pe VHS, fara mixer, ci doar un switcher cu 4 butoane, daca nu ma insel. Camera 1, Camera 2, VHS 1, VHS 2. Astia eram, mari si lati.

Pregatisem desfasuratorul, prezentarile aveau sa fie in direct, casetele erau pregatite...George era in studio ca sa ne tina companie lui Paul si mie...Regia de emisie pregatita, cred ca era in jur de 12 noaptea, mai aveam 2-3 ore pana la intrarea in emisie si aveam niste emotii pana peste cap. Nu stiu Paul, dar eu le-am avut, atat emotiile cat si trac. Ii auzeam pe cei din regia de emisie vorbind, testand, sunand releul Mogosa pentru a verifica daca totul e in regula...simteam tensiunea in aer si cred ca si tensiunea ne simtea foarte bine.
Nu am avut nimic prestabilit pentru acea emisiune in ceea ce priveste prezentarile. Eram de parerea ca totul va fi perfect daca vom aparea acolo spunand ce avea sa ne vina in cap.

George: "Am o idee. Si eu am avut trac la prima emisiune, dar cred ca ar fi bine sa beti ceva - au sa va treaca emotiile".

Sa nu ma intelegeti gresit, mai bausem o bere sau un coniac, dar foarte rar. Nu beam, nu fumam, eram sportiv. Ideea lui George insa a fost mai mult decat binevenita si in cinci minute - tot de la Festingher, salvatoare gradina de vara! - a aparut in studio o sticla de whisky. Johnny Walker (contrafacut, banuiesc). Impreuna cu Paul am golit sticla aia pana la intrarea in emisie. Si la ora 3 dimineata Baia Mare s-a cutremurat.

(continuarea in numarul urmator - George, vrei sa iei povestea de aici?)